Isnin, 9 Julai 2012

Anda Stress..Please Read this...


Saya pun tersangatla suke makan pisang..so ble stress cepat2 cari pisang ok..just alternatif untuk melegakan keserabutan..tp doa, solat...wajib ditunaikan ...insyaAllah ble mengadap Allah stress kite hilang...semoga kita manfaatkan benda ni bersama k..

Pisang mempunyai banyak manfaat bagi tubuh, bermula dari melancarkan buang air besar sampai melindungi sel daripada kerosakan. Pisang juga boleh meredakan stres apabila suasana hati sedang kebingungan.
khasiat pisang
Seperti yang dikutip dari Foxnews, Khamis (17/3/2011), bahawa pisang boleh meredakan stres kerana mengandungi dua sebatian yang boleh menenangkan fikiran, yakni dopamin dan serotonin. Kedua-dua sebatian itu boleh mengawal mood atau suasana hati yang secara semulajadi juga dihasilkan di dalam otak.
Dopamin merupakan sebatian yang memegang peranan cukup dominan di bahagian otak, yang dinamakan reward center atau pusat pengendali rasa puas. Jika seseorang merasa senang dan berpuas hati, maka rasa itu sebenarnya merupakan kesan dari kerja dopamin.
Selain memberi rasa senang, senyawa dopamin juga melindungi saraf otak dari Parkinson. Parkinson iaitu penyakit yang dipicu kerosakan saraf akibat proses penuaan.
Kadar dopamin yang cukup juga akan melindungi fungsi jantung dari pelbagai jenis gangguan yang ditimbulkan dari peredaran darah.
Sementara itu serotonin merupakan sebatian yang menetapkan suasana hati, membuat seseorang merasa bahagia dan menghilangkan emosi negatif. Kekurangan kadar serotonin di dalam otak boleh mengakibatkan seseorang menjadi sensitif, mudah tersinggung, dan suka marah-marah.
Kerana sangat menentukan suasana hati, serotonin menjadi sasaran pada beberapa ubat antidepresi. Ubat-ubat itu diberikan kepada pesakit yang mengalami kemurungan, untuk meningkatkan pelepasan serotonin ke otak sehingga peringkat stres berkurang.
Selain sebagai pengendali mood, pisang juga bermanfaat bagi metabolisme tubuh. Secara am pisang mengandungi mineral-mineral penting seperti potasium dan kalium, sebagai sumber antioksidan. Pisang juga kaya dengan kandungan vitamin, terutama vitamin C, B6 dan A.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan